W ramach Międzynarodowej Konferencji „Świat w dziecku – dziecko w świecie”, zorganizowanej przez oddział szczeciński Polskiego Towarzystwa Psychologicznego i Instytut Psychologii Uniwersytetu Szczecińskiego dnia 27 października 2018r. odbyło sie otwarte seminarium poświęcone psychoterapii zaburzeń psychosomatycznych z zastosowaniem Sandplay Therapy (Terapii w Piaskownicy). Seminarium poprowadziła psycholog i psychoterapeutka dr n. med. Agata Giza-Zwierzchowska.
Uczestnicy zapoznali się z teorią i praktyką dotyczącą leczenia zaburzeń psychosomatycznych, których etiologia ma często związek z doświadczeniem urazu psychicznego, stresu lub odrzucenia w dzieciństwie. Trauma tego typu może przyczynić się do powstania blokady w przeżywaniu emocji i toruje drogę mechanizmowi somatyzacji w ramach którego osoba – zamiast odczuwać emocje – cierpi z powodu dolegliwości somatycznych. Pacjent z tego typu problemami przeżywa nie tylko dyskomfort płynący z somatyzacji (chorób-masek) ale przede wszystkim nie potrafi symbolizować wewnętrznych doświadczeń psychicznych.
„Ciało przemawia własnym językiem, komunikuje trudności poprzez symptomy. Jest to jego specyficzny język, znacznie wykraczający poza słowa i znaki jakimi na co dzień się posługujemy. Jest symptomów to język symboli. – mówiła prowadząca do uczestników warsztatu – Objaw psychogenny jest symbolem. Jest nośnikiem emocji i znaczenia, których pacjent nie jest w stanie wyrażać w inny sposób. Dlatego praca terapeutyczna z symptomami płynącymi z ciała jest pracą która także powinna odbywać się poprzez symbolizowanie. Komunikacja z pacjentem z zaburzeniami psychosomatycznymi nie powina się zatem ograniczać do komunikacji słownej. Terapeuta korzysta z dodatkowych, pozawerbalnych metod ekspresji, m.in. takich jak analiza marzeń sennych, Sandplay Therapy czy praca z aktywną wyobraźnią. „ W ramach seminarium zostały omówione trzy studia przypadków psychoterapii zaburzeń psychosomatycznych dzieci i o osoby dorosłej. W warsztacie wzięli udział nauczyciele, psycholodzy i pedagodzy.